Min bloggliste

mandag 29. november 2010

Jæren, southwest of Norway

Jæren, et landskap der blikket når langt under den høye himmel.
Nordavinden tar tak i hender og føtter på min vandring langs strendene.
Snøen har de siste årene ligget dager, uker ned i fjæresteinene.



Lyset åpenbarer seg
jeg ser og er bare til


Surfere er her hele året
Siterer Alexander L. Kielland
Hver tenker på sitt og nikker utover-
som var havet en venn,
som vet det hele og gjemmer det trofast.






















Tjelden er en trofast fugl langs Jærstrendene og Feistein fyr er alltid å se i det fjerne.















Feistein fyr som inntil for noen år siden var stasjonær.
"Men med sjøen er der noko framifrå
både i godt og vondt ver.
Eg vart still og på en måte redd
når eg såg sjøen,
men kom alltid i eit serskilt lag,
liksom av høgtid"
Arne Garborg, 12.juli 1902









Hellestø med sine vakre , runde, slipte steiner.










18 kommentarer:

  1. Du gjør dette så inderlig bra. har en sans for det gjerdet og de to personene :) :) :)

    SvarSlett
  2. Vakre bilder fra flott Jæren. Ha en fortsatt fin kveld!!

    SvarSlett
  3. Dette er så bra Anne. Hvert eneste bilde. Nydelig lys og atmosfære, god komp osv osv. Hvert bilde fortjener omtale og ros, men du får nøye deg med en samlekommentar!!

    SvarSlett
  4. Så fine bilder. Fint lys. Så fin presentasjon av en bit av Norge. Likte godt bildet med fyret.

    SvarSlett
  5. Thank you for sharing
    This Wonderful work with us
    Good creations

    SvarSlett
  6. Veldig fine og varierte Jæren-skildringer. Nå fikk jeg sterk lyst til å dra dit igjen.

    SvarSlett
  7. Tror jeg må en tur til Jæren en gang jeg... Fantastisk flott:)

    SvarSlett
  8. Sååå mange flotte bilder... du er utrolig dyktig. Har mange favoritter her :-)

    SvarSlett
  9. Mycket vackert - tack för att du delar med dig till oss av dessa mästerverk.
    Bästa hälsn, Lasse

    SvarSlett
  10. Dette var en flott serie fra Jæren. Har aldri vært der, men med så flott omvisning, er det nesten som jeg har. Likte særlig godt de surferne. Er det virkelig mulig året rundt!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  11. kjempefine bilder anne, estetiske og på en måte minimalistiske. synes du har greid å isolere motivene slik at de virkelig fremstår i all sin parkt. mvh anne

    SvarSlett
  12. Vilka fina bilder och vilket fint landskap. Där skulle jag gärna kunna tänka mig att vandra runt med kamera. Snyggt! :-)

    SvarSlett
  13. For noen flotte bilder fra Jæren. Dit må jeg en gang:)
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  14. Takker. Thanks so much.
    Å ta turen til Jæren ønskes velkomment!!

    SvarSlett
  15. Flotte bilder Anne. Særlig nr 2 falt umiddelbart i smak
    Ha en fin dag
    mvh
    Håvard

    SvarSlett
  16. mange høydare her ..liker spess 1 og 2 Anne..;)) very nice serie..me like a lot !!

    SvarSlett
  17. veldig fine serie, feistein fyr bilder liker jeg best.

    SvarSlett